Starostwo Powiatowe
w Brzezinach

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Światowy Dzień  Konsumenta

który obchodzimy 15 marca, przypomina o potrzebach i możliwościach, jakie wiążą się z konsumenckim wyborem.

Każdy konsument ma prawo do:

  • zaspokojenia podstawowych potrzeb, a więc prawo dostępu do podstawowych dóbr i usług, odpowiedniej żywności, ubrania, mieszkania, opieki zdrowotnej, edukacji i higieny;
  • bezpieczeństwa, a więc ochrony przed produktami, procesami produkcyjnymi i usługowymi, które mogą być niebezpieczne dla życia
    i zdrowia;
  • wyboru, a więc możliwości wyboru różnych produktów i usług oferowanych po konkurencyjnych cenach, przy zachowaniu gwarancji ich odpowiedniej jakości;
  • zadośćuczynienia tj. do otrzymania uczciwej rekompensaty za nieodpowiednie produkty i nie satysfakcjonujące usługi;
  • edukacji konsumenckiej, a więc do zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do podejmowania świadomych decyzji.

Kilka praktycznych informacji:
1/ Sprzedawcy mają obowiązek wystawiania  paragonów fiskalnych, które potwierdzają sprzedaż. Konsument, który bierze paragon zapewnia sobie prawo reklamacji, ułatwia porównanie cen, zyskuje pewność, że nie został oszukany.

2/ Jeżeli konsument otrzyma niezamówiony towar lub usługę, to nie ma obowiązku zapłaty . Brak odpowiedzi konsumenta na niezamówione świadczenie nie jest równoznaczny z wyrażeniem zgody na zawarcie umowy.


3/ Wraz z towarem sprzedawca musi wydać wszystkie elementy jego wyposażenia, instrukcje obsługi i konserwacji sporządzone w języku polskim,
 oraz inne dokumenty wymagane przez przepisy.

4/ Wywieszone w sklepie informacje o tym, że „towar przeceniony nie podlega reklamacji” oraz „po odejściu od kasy reklamacji się nie uwzględnia”, nie pozbawiają  konsumenta prawa do reklamacji. Sprzedawca nie może skutecznie wyłączyć ani ograniczyć uprawnień konsumenta.

5/ Od dnia 1 stycznia 2023r. obowiązują  nowe zasady reklamacji, m.in.:

● zmieniło się nazewnictwo: zamiast „rękojmi” jest „odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”. Jeżeli konsument składa reklamację na tej podstawie to  podmiotem odpowiedzialnym jest sprzedawca i to do niego należy skierować pismo reklamacyjne. W pierwszej kolejności konsument  może  żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń.

wydłużono do 30 dni termin na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. W przypadku pokazów nadal jest to 14 dni.

Zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki.  Taka umowa jest  nieważna i nie będzie wywoływać skutków prawnych  dla konsumenta.

Zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta.


                           Z okazji Światowego Dnia Konsumenta życzę wszystkim Konsumentom zadowolenia z dokonywanych wyborów konsumenckich  i jak najmniej sytuacji zmuszających do składania reklamacji. Życzę Państwu  przyjaznych sklepów i życzliwych sprzedawców respektujących prawa konsumenta.

                                                                                                                                       Jolanta Wojciechowska
                                                                                                                            Powiatowy Rzecznik Konsumentów