Starostwo Powiatowe
w Brzezinach

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pierwszy Etap Kolei Dużych Prędkości w Polsce: Warszawa – Łódź. Stacja w Brzezinach: Szybkie Połączenia i Nowa Jakość Podróży

Pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości w Polsce połączy Warszawę z Łodzią. Na tej trasie powstanie nowa stacja w Brzezinach, które dotychczas nie miały dostępu do transportu kolejowego. Inwestycja ta stanowi istotny krok w przeciwdziałaniu wykluczeniu komunikacyjnemu i będzie znaczącym impulsem dla rozwoju gospodarczego regionu.

Linia kolejowa nr 85 na wspomnianym odcinku jest jednym z kluczowych projektów realizowanych przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny. Planowane oddanie trasy do użytku nastąpi w 2032 roku, w momencie otwarcia nowego lotniska. Dzięki tej inwestycji czas przejazdu na trasie Warszawa – Łódź skróci się do około 40 minut, co oznacza niemal dwukrotne przyspieszenie w porównaniu z obecnym czasem podróży.

Projekt przyniesie korzyści nie tylko mieszkańcom Warszawy i Łodzi, ale również osobom z mniejszych miejscowości. Brzeziny, leżące około 20 km od Łodzi w północno-wschodniej części województwa łódzkiego, zyskają dzięki nowej stacji znacząco lepsze połączenia transportowe. Rozbudowa infrastruktury w ramach Kolei Dużych Prędkości pomoże sprostać potrzebom komunikacyjnym mieszkańców tej części kraju.

W ramach obecnie realizowanych prac przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla stacji kolejowej w Brzezinach. W projekcie Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ), opracowywanym przez CPK we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, PKP PLK S.A., Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Urzędem Transportu Kolejowego, zaplanowano, że na stacji zatrzymywać się będą pociągi kategorii AeroExpress na trasie Warszawa – Łódź oraz RegioExpress kursujące między Skierniewicami, Łodzią i Łowiczem. Ustalanie szczegółów połączeń będzie przedmiotem dalszych konsultacji z organizatorami przewozów pasażerskich.

Planowany dworzec ma być nowoczesny i wielofunkcyjny. Projekt zakłada budowę dwóch peronów jednokrawędziowych o długości 400 metrów i wysokości 76 cm. W północno-wschodniej części obiektu znajdzie się przestronna hala główna dla podróżnych, mieszcząca między innymi kasy biletowe, biura administracyjne, pomieszczenia ochrony oraz węzeł higieniczno-sanitarny. W sąsiedztwie hali zaplanowano także lokal usługowy dostępny zarówno dla pasażerów, jak i pracowników, działający w określonych godzinach. Dwa reprezentacyjne wejścia główne zostaną umieszczone w przeszklonej fasadzie budynku, odpowiednio od strony południowo-wschodniej i północno-wschodniej.

fot. www.cpk.pl