Od dłuższego czasu odwiedzają mnie konsumenci, w większości starsi, którzy padli ofiarą nieuczciwych przedstawicieli handlowych różnych firm energetycznych. Tę praktykę zauważa również najpoważniejszy dystrybutor energii elektrycznej w kraju PGE Obrót i na swojej stronie informuje o tym problemie i instruuje konsumentów jak się zachować w takiej sytuacji. Temu problemowi poświęca komunikat „Uważaj na nieuczciwych sprzedawców energii elektrycznej”, w którym czytamy:
„Bądź czujny i uważnie czytaj umowę proponowaną przez sprzedawcę. Często na pozór atrakcyjna oferta zawiera wiele ukrytych niekorzystnych warunków, o których nikt nie wspomina. Nie daj się zaskoczyć!
Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących tzw. uwolnienia rynku energetycznego pozwoliło na swobodny wybór sprzedawcy energii elektrycznej. Niestety, sytuacje tę wykorzystują również nieuczciwi przedstawiciele handlowi. Pojawiły się osoby, które odwiedzając Państwa w domach namawiają do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej oraz do podpisania nowej umowy czy aneksu. Co więcej, podając się za „pracowników zakładu energetycznego” chcą być kojarzeni z PGE.
Przekonują, że oferują korzystniejsze warunki sprzedaży. Na pierwszy rzut oka ich oferta może wydawać się atrakcyjna, ponieważ cena za kWh jest nieco niższa. Jednak nie wspominają oni o wielu niekorzystnych dla klienta zapisach ukrytych w umowie. Są to m.in. bardzo wysokie sumy za upomnienia w przypadku spóźnienia się z płatnością, wyższe opłaty handlowe, czy dodatkowe usługi typu ubezpieczenie zdrowotne.
Nie daj się oszukać:
Zapytaj jaką firmę reprezentuje handlowiec i sprawdź jego tożsamość,
Sprawdź, co zostało Ci zaproponowane w pakiecie poza energią elektryczną,
Dokładnie skontroluj wysokość opłaty handlowej, kary za nieterminowe wpłaty oraz wszelkie dodatkowe koszty,
Uważnie i na spokojnie przeczytaj umowę przed jej podpisaniem,
Sprawdź jakie są warunki rozwiązania umowy,
Zadzwoń na PGE Contact Center 422 222 222.
Pamiętaj, że w przypadku podpisania umowy poza Biurem Obsługi Klienta (np. w domu), zawsze przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od jej podpisania.”
Od siebie dodam, że nie musimy uzasadniać przyczyn odstąpienia od umowy, a każdy kto poczuje się pokrzywdzony przez nieuczciwego sprzedawcę może powiadomić o tym Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Brzezinach, ul. Sienkiewicza 16, tel. 46 874 11 10 lub Delegaturę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Łodzi ul. Piotrkowska 120, 90-006 Łódź, telefon: 42 636 36 89, 42 637 51 51,faks 42 636 07 12, e-mail: lodz@uokik.gov.pl
Zbigniew Bączyński – powiatowy rzecznik konsumentów w Brzezinach